|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

بلایی که فرد بدبین به سر خود می آورد !

بازدید : ۶۲۴ بار
دسته بندی : تهذیب ,


فرد بدبین دنیای اطرافش را تیره و تار می بیند و چنین تصور می نماید که دیگران به او خیانت می کنند از اینرو به هیچ کس اعتماد نمی کند...


تعاملات انسان ها با یکدیگر و برقراری رابطه میان افراد، گاه با آسیب هایی همراه است. سخن از شناخت این آسیب ها و تلاش برای از بین بردن آنها چیزی است که در متون دینی بدان پرداخته شده است. از آنجا که دین عهده دار سعادت دنیوی و اخروی افراد است، ارائه راهکارهایی به منظور برطرف نمودن آسیب های اجتماعی و برقراری روابطی سالم و درست در میان افراد جامعه از وظایف آن بشمار می آید. تلاش به منظور شناخت این آسیب ها و برطرف نمودن آنها، هنگامی اهمیت می یابد که برخی از این رفتارهای نادرست سرچشمه گناهان دیگر می گردد.
بدبینی و بدگمانی نمونه ای از آسیب هایی است که گاه در روابط اجتماعی به چشم می خورد. فرد بدبین و بدگمان، اعمال و رفتار دیگران را به بدی تفسیر می نماید در حالیکه امکان تفسیر اعمال ایشان بر وجه خوب و مثبت نیز وجود دارد. در حقیقت چنین فردی برداشت های ذهنی خود را به دیگران نسبت می دهد حال آنکه در بسیاری از موارد این برداشت ها با واقعیت تطبیق ندارند و وجاهت این بافته ها تنها برای خود فرد است. فرد بدبین مدام آزرده خاطر است.
او دنیای اطرافش را تیره و تار می بیند و چنین تصور می نماید که دیگران به او خیانت می کنند از اینرو به هیچ کس اعتماد نمی کند. بروز رفتارهای ناشایست و نامناسب از چنین فردی سبب می گردد که دیگران نیز به او اعتماد ننمایند.

تفسیر نادرست از اعمال و رفتار دیگران آنقدر ادامه می یابد که سبب ایجاد کدورتی عمیق می شود تا جایی که راه دوستیِ دوباره بسته می شود.

هجمه ی افکار منفی و باطل در وجود چنین فردی آنقدر گسترش می یابد تا آنکه تمام وجودش مملو از بدی می گردد و همین امر سبب می شود تا فرد بدبین از همه کس فاصله گیرد و رفتارهای سرزده توسط اطرافیانش را به بدترین شکل تفسیر نماید در حالیکه در حقیقت چنین چیزی نبوده است. تفسیر نادرست از اعمال و رفتار دیگران آنقدر ادامه می یابد که سبب ایجاد کدورتی عمیق می شود تا جایی که راه دوستیِ دوباره بسته می شود.
خداوند کریم در کلام آسمانی اش به مومنان سفارش نموده تا از گمانه زنی دوری نمایند آنجا که می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ » (سوره حجرات آیه 12) ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره‏اى از گمانها گناه است.

 چرا که سرچشمه ی بسیاری از گناهان، گمان های نادرست و اشتباه است. بدین منظور و برای دور ماندن از بسیاری از گناهان، در کنار سفارشات بسیاری که از سوی معصومین (علیهم السلام) برای اجتناب از بدبینی دیده می شود توصیه و سفارشات اکیدی بر خوش بینی وجود دارد.

 آنچه از متون دینی می توان استخراج کرد آنست که نه تنها نباید به رفتار دیگران گمان بد برد بلکه تا جایی که ممکن است باید رفتار آنها را به نیکی تعبیر نمود مگر آنکه دیگر راهی برای توجیه و تفسیرآن  به نیکی وجود نداشته باشد «قَالَ أَمِیرُ الْمُوْمِنِینَ علیه السلام فِی کَلَامٍ لَهُ‏ ضَعْ‏ أَمْرَ أَخِیکَ‏ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى یَأْتِیَکَ مَا یَغْلِبُکَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلًا ؛ (کافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج2، ص362، ح3)

امیر المومنین (علیه السلام) در ضمن سخن خود فرمود: کار برادر دینى خود را به بهترین وجهى مقرر دار تا آنکه دلیلى به دست تو آید که بر تو چیره شود و راه توجیه را بر تو ببندد و به هیچ سخنى که از برادرت برآید بد گمان مباش تا محمل خوبى براى آن توانى یافت».

 امیر المومنین (علیه السلام) در ضمن سخن خود فرمود: کار برادر دینى خود را به بهترین وجهى مقرر دار تا آنکه دلیلى به دست تو آید که بر تو چیره شود و راه توجیه را بر تو ببندد و به هیچ سخنى که از برادرت برآید بد گمان مباش تا محمل خوبى براى آن توانى یافت».

سفارش به خوش بینی  نسبت به برادران دینی  در متون اسلامی تا آنجا ادامه می یابد که علاوه بر توصیه به یافتن علت و دلیلی بر اعمال و رفتار به ظاهر نادرست و اشتباه افراد، تاکید شده تا برای رفتاری که اطمینان به نادرست بودن آن نیز وجود دارد توجیهی پیدا شود و در واقع فرد برای این نوع از رفتارها دلیل و علتی بسازد هر چند که بر ساختگی بودن آن آگاهی دارد.

پیامبر گرامی حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) در این باره فرموده اند: اطْلُبْ‏ لِأَخِیکَ‏ عُذْراً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْرا ؛( . بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج72، ص197، ح15) برای گفتار و کرداری که از برادرت سر میزند عذری بجوی و اگر نیافتی عذر بتراش.

 آنچه از گفتار نبی مکرم (صلی الله علیه وآله) فهمیده می شود آنست که اعمال  و کردار اطرافیانمان را باید به بهترین وجه تفسیر کنیم ،اگر دلیلی ندیدیم که تفسیر به خیر کنیم باید در درون خودمان عذری برای خیر بودنش بتراشیم ،نه اینکه با حدس و گمان به دیگران عمل ناروایی را نسبت دهیم.

مثلا اگر یک خانم و آقا را همراه همدیگر دیدم ، سریع حکم نکنیم که این ها به هم نامحرمند و ارتباط نامشروعی دارند، تعبیر کنیم که یا خواهر و برادرند یا زن و شوهر ، اگر هیچ کدام برای ما محرز نبود ما نباید در ذهنمان در موردشان فکر منفی کنیم.

فرد خوش بین از هجمه ی افکار باطل و آزار دهنده در امان است. چنین فردی بی جهت اسباب ناراحتیِ خود را فراهم نمی آورد و بار گناهانش را زیاد نمی نماید. او به سبب افکار سالم اش پیش از هرکس بهره مند از آرامش است. از آنجا که فرد خوش بین از نظر روحی آرام است در تعاملات اجتماعی اش بدرستی رفتار می نماید. رفتار سالم و درست او سبب می شود تا محبت افراد نسبت به چنین فردی برانگیخته شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی