عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آنچه از اساس محور قیام امام حسین(ع) تلقی می شود، بازگرداندن حیات به جامعه اسلامی بود پس از آنکه پوسته ظاهری از حیات نباتی اسلامی باقی مانده بود.
حجت الاسلام ترخان گفت: سیاه پوشی ما نماد و شعار همراهی با اهل بیت(ع) است. از سوی دیگر وقتی تاریخ را بررسی می کنیم، در گزارش های متعدد می خوانیم که سیاه پوشی در عزای اهل بیت(ع) یک سنت بوده است.
در غرب این تعامل به وجود آمده و شاهد این هستیم که در تشکلهای علمی که متشکل از فیزیکدان و ... است، فلاسفه نیز حضور دارند اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این نسیم مثبت از غرب به ایران نوزیده است.
فروپاشی نهادهای سیاسی و سنتهای اجتماعیِ پیشامدرن منجر به شکلگیری جوامعی شده است که فرد در آنها «جایی در جهان، که مورد پذیرش و تصدیق دیگران باشد» ندارد و به شکلی سرنوشتساز به چیزی احساس تعلق نمیکنند.
ابن زیاد و عمر بن سعد بودند که امام حسین(ع) را در کربلا محاصره کرده و جنگ را آغاز کردند، و تلاش امام درجهت ممانعت از وقوع جنگ در ماه حرام در قلب آن از خدا بیخبران مؤثر نیفتاد.
یکی از درسهای بزرگ امام حسین (ع) در واقعه عاشورا، درس عزتمندی و سربلندی بود. آری! همه میخواهند عزیز باشند و عزتمند زندگی کنند اما برای رسیدن به این هدف ابتدا باید دشمنشناس باشند؛ چرا که این دشمنان هستند که نمیخواهند طرف مقابل روی عزت و سربلندی را ببیند.
در بخش فلسفی با توجه به حضور حکمای این حکمت بر رهبران انقلاب تأثیرگذار بوده است. پشتیبان فلسفی انقلاب اسلامی، حکمت متعالیه بود که حکمای این حکمت بوده اند، البته در این میان عناصر بیشتری حضور داشتند.
هدف حقیقی مکتب فمنیسم از بین بردن همه تفاوتهای موجود در نقشهای اجتماعی مبتنی بر تفاوتهای جنسی است و این همان نکتهای است که فمنیسم را از دیگر نهضتهایی که در راستای حمایت از زنان در طول تاریخ برپا شدهاند متمایز میسازد.