درس خارج فقه مبحث قضا
"استاد ارجمند حضرت آیت الله حاج سید محمد موسوی حفظه الله"
درس خارج فقه مبحث قضا
"استاد ارجمند حضرت آیت الله حاج سید محمد موسوی حفظه الله"
اوصاف ماه مبارک رمضان در آئینه کلام معصوم (علیه السلام)
ماه رمضان نهمین ماه از ماههاى سال قمرى است. در قر آن کریم از ماههاى سال قمرى ، جز ماه رمضان نام هیچ ماه دیگرى نیامده است1 و این یکى از فضایل و امتیازات ماه رمضان است که از میان ماههاى سال قمرى فقط از ماه رمضان در قر آن ، در سوره بقره آیه 185 نام برده شده است . کلمه رمضان اسمى از اسماى الهى است و نباید به تنهایى و بدون کلمه شهر که به معناى ماه است ذکر شود .
قیامت چه موقع بر پا میشود؟ یا جای قیامت کجاست؟ آیا در زمین است؟ در یکی از کرات آسمانی است؟ آنجائی که خداوند عزّ وجلّ، بهشت و جهنّم را برای مؤمنین و کافرین قرار داده کجاست؟ محلّش کجاست؟ زمانش کی خواهد بود؟ برای پاسخ مقدّمهای را ذکرمی نمائیم، و پس از بیان این مقدّمه معلوم میشود که زمان قیامت کی میباشد و مکان بهشت و جهنّم کجاست.
در این مقاله به مبانب فکری و برخی نکات اساسی تفکر صدرالمتالهین در باب انسان شناسی میپردازیم.
با توجه به اهمیت انسانشناسی در حکمت متعالیه صدرالمتالهین، نویسنده کوشیده است با توجه به مبانی فلسفی، او را در هستیشناسی و معرفتشناسی حقیقت انسان از حیث جسم و جان یا روح و بدن معرفی کرده و تعامل نفس و بدن را از جهت هستیشناختی، یعنی پیمودن مراتب وجود و از حیث معرفت شناختی، یعنی جایگاه نفس و قوای حسی در معرفت و تاثیر عرفت بر نفس بررسی کند. حاصل این بررسی تعیین نقش معرفت در تکامل نفس و رسیدن به درجه انسان کامل از حیث علم و عمل است کلید واژهها: انسانشناسی، نفس، جسمانیه? الحدوث و روحانیه? البقاء، تجرد نفس، مراتب نفس، علم، حکمت عملی و سعادت.
آنچه در این مقاله بررسی میشود تبیین سهم و کارکرد عقل در زمینه دینشناسی است. اینکه کار عقل در رابطه با دین چیست؟
در ادامه بررسی آیاتی از قرآن کریم پس از آیات سوره مبارکه فتح، که در ظاهر مورد استناد برخی از افراد قرار گرفته است و آن ها را دلیلی بر خدشه دار شدن عصمت نبی مکرّم اسلام تلقّی می نمایند، به آیات سوره مبارکه ضحی رسیدیم. می فرماید: أَلَمْ یَجِدْکَ یَتِیمًا فَآوَى وَ وَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدَى وَ وَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَى؛ مگر نه اینکه تو را یتیم یافت پس پناه داد و تو را سرگشته یافت پس هدایت کرد و تو را تنگدست یافت و بىنیاز گردانید.(1)
اهل فن بخوانند!!
شناختهترین کتاب حکیم سبزواری منظومه اوست که خود وی آنرا شرح کرده است. این کتاب از تلفیق نظم و نثر فراهم است و شامل یک دوره فلسفه و منطق به نحو اختصار است. به همین مناسبت منظومه در مراکز علمی در سلسله کتاب های درسی قرار دارد و در عصر مؤلف نیز در طهران - که مهمترین مرکز تدریس فلسفه بود- این کتاب تدریس میشد. کتاب منظومه تلخیص مرتّبی از اسفار اربعه ملاصدرا است و در بیشتر موارد تقریباً عین عبارت های اسفار را نقل کرده است. در چند مبحث مؤلف بر صدرا نکته گرفته، از قبیل این که در برهان تضایف و مبحث اتحاد عاقل و معقول و ترکیب اتحادی ماده و صورت بر صدرا اشکال کرده، و در واقع بیشتر آن ها وارد نیست.