
آنچه در این مقاله بررسی میشود تبیین سهم و کارکرد عقل در زمینه دینشناسی است. اینکه کار عقل در رابطه با دین چیست؟
آیا فقط احکام دینی را ادراک می کند یا میتواند خودش نیز حکم دینی را بیان نماید؟
یعنی آیا عقل کلید ورود بشر به ساحت دین است یا چراغ آن است و فضای محتوای دین را برای بشر آشکار میسازد؟
در واقع دخالت عقل در دین به آن است که عقل بتواند چیزی را به مجموعه دین اضافه کند و بهبیان دیگر، دین ساز باشد! اگر کسی ادعا کند که عقل آدمی شأن آن را دارد که در دین خدا قانون گذاری کند می پذیریم که عقل میتواند در بُعد تشریعی دین سهمی داشته باشد و احکامی را به مجموعه دین بیفزاید.
امّا باید گفت: فقط اراده و علم ازلی الهی است که در دین قانون گذاری می کند. همه اصول و فروع محتوایی دین از ناحیه خدای سبحان تعیین میشود و عقل آدمی فاقد شأن حکم کردن و دستور دادن است و تنها گزارشگر و ادراک کننده احکام و دستورهای الهی است. پس عقل ابزاری در دست بشر است که دین را با آن بفهمد. این که گفته میشود عقل حکم میکند؛ یعنی حکم خدا را میفهمد و گرنه عقل، نمی تواند حکمی الهی از خودش بدهد. چون حاکم واقعی کسی است که علم مطلق و آگاهی همه جانبه به ملاک های دنیا و آخرت داشته باشد. به علاوه اگر به دستور او عمل نشود بتواند عتاب و عقاب کند. بنابراین فقط خداست که می تواندحکم و دستوری را بر بندگان واجب کند. پس عقل چراغ هدایت و روشن کننده راه در مسیر فهم دین است.
آیت الله جوادی آملی، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی با تلخیص
- تاریخ نشر: يكشنبه / ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷