|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

معنای بایکوت در اسلام

بازدید : ۷۳۵ بار
دسته بندی : قران ,
بایکوت در قرآن

باید برخوردمان جوری باشد که با حرکتمان با برخوردهایمان به عدالت و عدالت خواهان بها بدهیم و به فسق و به طرفداران فسق برخورد منفی داشته باشیم.

آیات بایکوت در قرآن زیاد است، به نظر می رسد که بایکوت در اسلام یه جورایی در جایگاه هایی با امر به معروف و نهی از منکر بی ارتباط نیست ...  مثلاً می گوید: (أَعْرِضْ عَنْهُم) (مائده،42) ازش اعراض کن، (لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهادَةً أَبَداً) (الکافی ج2ص31) گواهی ‌اش را قبول نکن، پشت سرش نماز نخوان، حتی داریم منافقین اگر مردند به جنازه ‌اش نماز نخوان؛ وَ لا تُصَلِّ عَلى‏ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَدا سَرِ قبرشان نرو؛ (لا تَقُمْ عَلى‏ قَبْرِهِ) (توبه، 84)

این ها  همه لسان قرآن و روایات است ... بنابر این اینکه گاهی اوقا گفته می شود: من حریف این رفتار ها نمی شوم، حداقل اعراض و بایکوت کردن رفتارها و گفتارهای زشت این است که لااقل وقتی نگاهش می کنی چهره ات را عبوس کن که فکر نکند کار خوبی می کند.  

سیره پیامبر اسلام طبق دستور قرآن این بود که در مواردى اعراض مى‏ کرد و افراد یا گروه ‏ها یا مجالس را به اصطلاح بایکوت مى ‏کرد و در جامعه آنان را تحقیر و منزوى مى ‏نمود و در روایات نیز این مسئله بسیار به چشم مى ‏خورد.

در آیه 68 سوره انعام مى‏ خوانیم: هرگاه کسانى را دیدى که در آیات ما (به قصد تخطئه نه فهم حقیقت) کنجکاوى و گفتگو دارند، از آنان روى برگردان «فاعرض عنهم» تا مسیر سخن عوض و وارد بحث دیگرى شوند. نظیر این آیه را در سوره نساء آیه 140 نیز مى ‏خوانیم: که اگر شنیدید آیات خداوند مورد کفر و استهزاء قرار گرفته است با آنان ننشینید تا در موضوع دیگرى بحث کنند.

شیوه ای از شیوه های امر به معروف و نهی از منکر

به هر حال اعراض از بدى‏ ها و مبارزه منفى با زشتکاران یکى از شیوه‏هاى نهى از منکر و نشانه غیرت و تعهد و دلسوزى مکتبى است. انسان نباید در جامعه فاسد هضم شود بلکه باید جامعه را عوض کند و اگر نتوانست، با خروج از مجلس یا هجرت از منطقه، کار باطل را محکوم کند. در حدیث مى‏خوانیم نشستن با اشرار سبب سوءظن به خوبان مى‏شود.

نمونه دیگر بایکوت را در آیه 4 سوره نور مى‏خوانیم که کسانى که نسبت زنا به زنان پاکدامن و شوهردار مى‏دهند و چهار شاهد نمى‏آورند، پس هشتاد تازیانه به آنان بزنید و گواهى آنان را هرگز نپذیرید «لا تقبلوا لهم شهادةً ابداً» از اعتبار انداختن گواهى افراد نوعى بایکوت و به انزوا کشاندن است.

شخصی رفیق و دوست شماست، با یکدیگر صمیمی و محشور و معاشر هستید، روابطتان با یکدیگر دوستانه است، رفت و آمد دارید، با هم گرم می گیرید، مسافرت می روید، میانتان هدایایی مبادله می شود. یک وقت اطلاع پیدا می کنید که همین رفیق و دوست صمیمی شما دچار فلان عمل زشت شده است، فلان کار زشت را مرتکب می شود، فلان گناه قطعی و مسلم را مرتکب می شود. یکی از درجات و مراتب امر به معروف و نهی از منکر که باید اجرا شود این است که شما نسبت به او سردی نشان دهید، بی اعتنایی کنید، اعراض کنید و آن صمیمیتی را که سابقا به او نشان می دادید بعد از این نشان ندهید...

(أَعْرِضْ عَنْهُم) داریم اعراض کن،پس ما باید برخوردمان جوری باشد که با حرکتمان با برخوردهایمان به عدالت و عدالت خواهان بها بدهیم و به فسق و به طرفداران فسق برخورد منفی داشته باشیم. 

در اجتماع بزرگ تر اگر کسی کار اشتباهی کرد و یا گناهی را مرتکب شد، اگر هر کسی که رد شود چهره‌اش را درهم کشد طرف می فهمد که توی دلها جایگاهی ندارد و بالاخره این بایکوت کردن و اعراض ها تأثیر می گذارد و فرد از کار اشتباهش اگر حتی به طور کلی هم دست نکشد، حداقلش این است که در ملأ عام و در انظار مردم این کار  را نمی کند و قبح و زشتی رفتار از بین نمی رود، اما اگر من و شما به او بخندیم و یا حتی سکوت نابجا داشته باشیم و بی تفاوت از کنارش عبور کنیم اون را به این عمل زشت تشویق کرده ایم ... اعراض از زشتی ها و تشویق به خوبی ها خودش نوعی امر به معروف و نهی از منکر است ... در حقیقت اسلام از ما می خواهد که بی تفاوت زندگی نکنیم ...

کلام آخر

(أَعْرِضْ عَنْهُم) داریم اعراض کن،پس ما باید برخوردمان جوری باشد که با حرکتمان با برخوردهایمان به عدالت و عدالت خواهان بها بدهیم و به فسق و به طرفداران فسق برخورد منفی داشته باشیم. 
منابع:

بیانات حجت الاسلام قرائتی- سایت درس هایی از قرآن

مجموعه آثار شهید مطهری جلد 17؛ به نقل از سایت حوزه

سیره پیامبر اکرم (ص)ف نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: سه شنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۶

اسلام

انعام

بایکوت

رابطه

سیره

قران

چهره

نظرات (۱)

  • ۲۷ تیر ۹۶ ، ۰۰:۱۷
  • comment_avatar
  • مهندس رضا عباسی
  • سلام و درود
    برای بهره مندی رایگان از خدمات گسترده ی سایت ما می توانید ما را دنبال کنید..
    ارادتمندم..

    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    پشتیبانی