|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

در مورد انفاق هیچ یک از این دو دستور (اظهار و اخفاى انفاق) جنبه عمومى و همگانى ندارد بلکه موارد مختلف است. در پاره‏اى از موارد که اثر تشویقى آن بیشتر است و لطمه‏اى به اخلاص نمى‏زند، بهتر است اظهار گردد و در مواردى که افراد آبرومندى هستند که حفظ آبروى آنها ایجاب مى‏کند انفاق به صورت مخفى انجام گیرد و نیز آنجا که بیم ریاکارى و عدم اخلاص مى‏رود، مخفى ساختن آن بهتر خواهد بود.


إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِیَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُوْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ (بقره ـ 271)

اگر صدقات را آشکارا بدهید، پس آن کار خوبى است، ولى اگر آنها را مخفى ساخته و به نیازمندان بدهید، پس این براى شما بهتر است و قسمتى از گناهان شما را مى‏زداید و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است.

 

نکات مهم آیه:

1- تردیدى نیست که انفاق علنى و آشکار در راه خدا و اختفاى آن، هرکدام اثر مفیدى دارد، زیرا هنگامى که انسان به طور آشکار و علنى مال خود را در راه خدا انفاق مى‏کند، اگر انفاق واجب باشد گذشته از این که مردم تشویق به اینگونه کارهاى نیک مى‏شوند، رفع این تهمت نیز از انسان مى‏گردد که به وظیفه واجب خود عمل نکرده است.

و اگر انفاق مستحبّ باشد، در حقیقت یک نحوه تبلیغ عملى است که مردم را به کارهاى خیر و حمایت از محرومان و انجام کارهاى نیک اجتماعى و عام المنفعه تشویق مى‏کند.

و چنانچه انفاق به طور مخفى و دور از انظار مردم انجام شود، به طور قطع ریا و خودنمایى در آن کمتر است و خلوص بیشترى در آن خواهد بود، مخصوصاً درباره کمک به محرومان، آبروى آنها بهتر حفظ مى‏شود.

لذا آیه فوق مى‏ فرماید: "هر یک از دو کار در مورد خود خوب و شایسته است".

بعضى از مفسران گفته‏اند این دستور تنها درباره انفاق هاى مستحبى است و انفاق هاى واجب از قبیل زکات و مانند آن بهتر است همیشه آشکار و علنى باشد.

ولى مسلم است که هیچ یک از این دو دستور (اظهار و اخفاى انفاق) جنبه عمومى و همگانى ندارد، بلکه موارد مختلف است.

در پاره‏اى از موارد که اثر تشویقى آن بیشتر است و لطمه‏اى به اخلاص نمى‏زند، بهتر است اظهار گردد، و در مواردى که افراد آبرومندى هستند که حفظ آبروى آنها ایجاب مى‏کند انفاق به صورت مخفى انجام گیرد و یا بیم ریاکارى و عدم اخلاص مى‏رود، مخفى ساختن آن بهتر خواهد بود.

درباره اینکه انفاق سبب آمرزش مى‏شود از طرق اهل بیت علیهم السلام و اهل تسنن روایات زیادى وارد شده است از جمله در حدیثى آمده است:" انفاق نهانى خشم‏ خدا را فرو مى‏نشاند، و همان طور که آب آتش را خاموش مى‏کند گناه انسان را از بین مى‏برد"

در بعضى احادیث تصریح شده که انفاق هاى واجب بهتر است اظهار گردد، و اما انفاق هاى مستحبّ بهتر است مخفیانه انجام گیرد.

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: "زکات واجب را به طور آشکار از مال جدا کنید و به طور آشکار انفاق نمائید اما انفاق هاى مستحبّ، اگر مخفى باشد بهتر است." (الزکاة المفروضة تخرج علانیة و تدفع علانیة و غیر الزکاة ان دفعته سرا فهو افضل- تفسیر مجمع البیان جلد 1 و 2 صفحه 384، نقل از على بن ابراهیم جلد 1 صفحه 93)

همین طور امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زکات واجب را علنى پرداخت کنید، ولى زکات مستحبّ را مخفیانه بدهید. (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 289)

(شاید دلیل این باشد که زکات واجب یک وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است. گرچه آیه در مورد کمک‏هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر کار خیرى صدقه گفته مى‏شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین کنار زدیم، صدقه است. بنابراین کمک به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى‏باشد.)

این احادیث با آنچه در بالا گفتیم منافات ندارد، زیرا انجام وظائف واجب کمتر آمیخته به ریا مى‏شود، چون وظیفه‏اى است که در محیط اسلامى هر کس ناچار است آن را انجام دهد و همچون یک مالیات قطعى است که باید همه بپردازند، بنابراین اظهار آن بهتر است و اما انفاقهاى مستحبى چون جنبه الزامى ندارد، ممکن است اظهار آن به خلوص نیت صدمه بزند لذا اختفاى آن شایسته‏تر مى‏باشد.

2- از جمله "وَ یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ" استفاده مى‏شود که انفاق در راه خدا، در آمرزش گناهان اثر عمیق دارد زیرا بعد از دستور انفاق در این جمله مى‏فرماید: "و گناهان شما را مى‏پوشاند".

البته مفهوم این سخن آن نیست که بر اثر انفاق کوچکى، همه گناهان بخشوده خواهد شد، بلکه با توجه به کلمه "من" که معمولاً براى "تبعیض" به کار مى‏رود، استفاده مى‏شود که انفاق، قسمتى از گناهان را مى‏پوشاند. روشن است که آن قسمت بستگى به "مقدار انفاق" و "میزان اخلاص" دارد.

درباره اینکه انفاق سبب آمرزش مى‏شود از طرق اهل بیت علیهم السلام و اهل تسنن روایات زیادى وارد شده است از جمله در حدیثى آمده است: "انفاق نهانى، خشم‏ خدا را فرو مى‏نشاند، و همانطور که آب آتش را خاموش مى‏کند گناه انسان را از بین مى‏برد." (مجمع البیان، جلد 1 و 2 صفحه 385)

و نیز در روایتى آمده است: "هفت کس هستند که خداوند آنها را در سایه لطف خود قرار مى‏دهد، در روزى که سایه‏اى جز سایه او نیست: پیشواى دادگر، و جوانى که در بندگى پروردگار پرورش مى‏یابد، و کسى که قلب او با سجده پیوسته است، و کسانى که یکدیگر را براى خدا دوست دارند و با محبت گرد هم آیند و با محبت متفرق شوند، و کسى که زن زیباى صاحب مقامى او را به گناه دعوت کند و او بگوید من از خدا مى‏ترسم، و کسى که انفاق نهانى مى‏کند به طورى که دست راست او از انفاقى که دست چپ او کرده آگاه نمى‏گردد!، و کسى که تنها به یاد خدا مى‏افتد و قطره اشکى از گوشه‏هاى چشم او سرازیر مى‏شود." (مجمع البیان، جلد 1 و 2، صفحه 385)

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:  "زکات واجب را به طور آشکار از مال جدا کنید و به طور آشکار انفاق نمائید اما انفاق هاى مستحبّ اگر مخفى باشد بهتر است."

3- ضمناً مفهوم جمله "وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ" این است که خدا عالم است به آنچه انفاق مى‏کنید، چه آشکار باشد و چه مخفى و همچنین او از نیات شما آگاه است که اظهار و اخفاى انفاق را به چه منظور و هدفى انجام مى‏دهید.

در هر حال آنچه در انفاق موثر است نیت پاک و خلوص در عمل است، به علاوه دانستن و ندانستن مردم اثرى ندارد و آنچه مهم است علم خداست زیرا اوست که جزاى اعمال انسان را مى‏دهد و از نهان و آشکار آگاه است.

 

پیام‏های آیه:

1ـ انفاقِ علنى، سبب تشویق دیگران و رفع تهمت بخل از انسان و یک نوع تبلیغ عملى است. «فَنِعِمَّا هِیَ»

2ـ شرط رسیدگى به فقرا، مسلمان بودن آنها نیست. «الْفُقَراءَ»

3ـ با اینکه صدقات و زکات، مصارف زیادى دارد، لکن نام فقرا در آیه نشانه اولویّت آنان است. «تُوْتُوهَا الْفُقَراءَ»

4ـ شما باید به سراغ فقرا بروید، نه آنکه آنان به سراغ شما بیایند. «تُوْتُوهَا الْفُقَراءَ» و نفرمود: «یأتکم الفقراء»

5ـ انفاقِ پنهانى، از ریا و خودنمایى دور و به اخلاص نزدیک است و آبروى گیرنده صدقه را محفوظ نگه مى‏دارد. «فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

6ـ انسان، غریزه سودجویى و خیرخواهى دارد، گرچه در مصداق گاهى به سراغ شر مى‏رود. لذا پیامبران الهى، مصادیق و نمونه‏هاى خیر را براى انسان بیان کرده‏اند. «فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ»

7ـ کمک به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى‏بخشد. «یُکَفِّرُ عَنْکُمْ مِنْ سَیِّئاتِکُمْ» «سیئات» در قرآن در برابر گناهان کبیره آمده و به گناهان صغیره گفته مى‏شود.»

8ـ آنچه مهم است علم خداست، نه اطلاع و آگاهى مردم. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: چهارشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۴

انفاق

تبعیض

خشم

خلوص

ریاکاری

علم

عمل

مستحب

واجب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی