|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

هل من ناصر ینصرنی
حجت الاسلام عبادی با اشاره به وجوه اشتراک یاران سیدالشهداء(ع) با مهدی یاوران، گفت: فریاد یاری خواهی سیدالشهدا(ع) هنوز هم به گوش می رسد، حضرت مهدی(عج) نیز در روز ظهور خود بانگ برمی دارد: «هر که می خواهد ما را اجابت کند».


به مناسبت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان(ع) و به منظور بررسی وجوه شباهت قیام مهدوی با نهضت حسینی با حجت الاسلام «سید حسن عبادی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا میان قیام امام زمان (عج) به عنوان منتقم سیدالشهداء(ع) با قیام عاشورای حسینی وجوه اشتراک وجود دارد؟

عاشورا عظیم ترین، حماسی ترین و ناب ترین انقلاب تاریخ اسلام است و انقلاب عصر ظهور، کامل ترین و آخرین انقلاب تاریخ اسلام خواهد بود و انقلاب عصر ظهور تداوم انقلاب عاشورا است.

از آنجا که سیره حاکم بر حرکت ائمه اطهار (ع) یکسان و برگرفته از قرآن است، می توان گفت میان این دو قیام ارتباط و شباهت هم از نظر ظاهر قیام و هم از جهات دیگر وجود دارد.

در آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نیز به این شباهت اشاره ای شده است؟

امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه «وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا؛ و کسی که خونش به مظلومی و ناحق ریخته شود ما به ولیّ او حکومت و تسلط (بر قاتل) دادیم» می فرمایند: «مراد آیه حسین بن علی (ع) است که مظلوم کشته شد و ما اولیای دم اوییم و زمانی که قائم(عج) ما قیام کند، به خونخواهی حسین برمی خیزد.»

در روایات متعددی تصریح شده امام‌ زمان  (عج) انتقام گیرنده خون سیدالشهداء(ع)است و در دعای ندبه نیز آمده: «کجاست آن که خونخواه کشته کربلا است؟» و یا در زیارت عاشورا می خوانیم: «از خداوند می خواهم روزی ام کند که همراه آن یاری شده از اهل بیت محمد (ص) به خون خواهی ات برخیزم».

علاوه بر این، در حدیث معراج نیز آمده است: خداوند پس از بیان شهادت امام حسین(ع) به پیامبر(ص) فرمود: «آنگاه از نسل او مردی را برمی انگیزم که انتقام خون او را باز ستاند».

باز گردیم به وجوه اشتراک قیام سرخ حسینی با نهضت سبز مهدوی ...

باید توجه داشت رهبری هر دو قیام بر عهده امام معصوم(ع) است و هدف هر دو امام(ع) نیز یک چیز یعنی حاکمیت دین خدا است. که این حکومت ثمراتی همچون حق خواهی و باطل ستیزی،  عدالت خواهی،  هدایت گری و نجات بخشی، اصلاح گری، احیای آموزه های متعالی دین را به همراه دارد.

علاوه بر این، یاران امام زمان(عج) نیز با یاران امام حسین(ع) دارای اشتراکاتی اند؛ خداباوری یکی از ویژگی های مشترک این یاران است، به طوری که در سراسر صحنه‌های کربلا خدامحوری موج می زند و در این باره نمونه بسیار هست و نظیر آن را در یاران امام زمان  (عج) نیز مشاهده می کنیم چنان که امیرالمومنین(ع) یاران حضرت مهدی(عج) را گنج هایی آکنده از معرفت خدا می دانند.

ولایت مداری دیگر ویژگی مشترک این یاران است به طوری که یاران سیدالشهداء(ع) ولایت مداری خویش را به خوبی به نمایش گذاشتند و یاران امام زمان(عج) نیز بنا بر روایات، پروانه وار بر گرد شمع وجود ایشان می چرخند  و با جان و دل او را در جنگ ها یاری می کنند. ایثار، بصیرت و بینش از دیگر ویژگی های مشترک این یاران است.

درباره شجاعت چطور؟ آیا از این نظر نیز بین عاشورائیان و مهدی یاوران شباهت است؟

بله؛ شجاعت دیگر ویژگی مشترک آنان است، به طوری که یاران هر دو امام معصوم(ع) دل هایی چون پولاد داشتند و دارند، در سوار کاری و تیراندازی بی نظیر هستند. یکی از نقاط اشتراک هر دو قیام، شرح ماجرا پیش از رویداد است که در سخنان بزرگان دین آمده است.

آیا دشمنان این دو قیام و آنها که مقابل امام معصوم(ع) صف آرایی کردند نیز با هم اشتراکاتی دارند؟

بله؛ ویژگی مشترک بعدی این دو قیام از نظر دشمن هر دو امام(ع) است، یزید و سفیانی ویژگی‌های مشترکی اعم از امام ستیزی،  شیعه ستیزی، حمله به مدینه و مکه، دست به جنایت زدن در مدت کم، اباحه گری و ... دارند، جالب آنکه هر دوی آنان از به جای ماندگان نسل خبیث ابوسفیان اند که هر دو به ظاهر مسلمان ولی توسط جریان های ضد اسلامی حمایت می شوند.

مشابهت در زمانه، ویژگی مشترک بعدی این دو قیام است، زمانه حضرت مهدی(عج) و سیدالشهداء(ع) در انحراف فکری و فساد اجتماعی، رواج بی دینی و بدعت در سطح جهانی شبیه به یکدیگر است، تبلیغات جبهه باطل، حاکمیت خلفای جور و غربت دین در عرصه زندگی و جامعه در عصر امام حسین(ع) شباهت زیادی به تبلیغات کشورهای استکباری و صهیونیست ها علیه جهان اسلام، به ویژه علیه ایران اسلامی دارد.

با این تفصیل می توان ظهور و قیام حضرت بقیه الله(عج)را ادامه نهضت سرخ سیدالشهداء(ع) دانست؟

بله، امام حسین(ع) به قصد کوفه رهسپار بود ولی سپاهیان یزید راه را بر آن حضرت(ع) بستند، امام زمان  (عج) نیز کوفه را به عنوان مقر حکومت خود برخواهد گزید، یعنی راه نیمه تمام سیدالشهدا(ع) را به پایان خواهد رساند. قیام حضرت مهدی (عج) براساس برخی روایات در روز عاشورا انجام می شود و این نشان می دهد راه و هدف حضرت مهدی(عج) همان هدف امام حسین(ع) در ابعاد گسترده جهانی است.

طلب یاری خواستن دیگر ویژگی مشترک قیام امام حسین(ع) و امام زمان(عج) است، فریاد یاری خواهی سیدالشهدا(ع) هنوز هم به گوش می رسد،حضرت مهدی(عج) نیز در روز ظهور خود بانگ برمی دارد: «هر که می خواهد ما را اجابت کند».

کیفیت انتقام امام مهدی(عج) از قاتلان امام حسین(ع) چگونه است؟

بنابر احادیثی که به مسئله رجعت اشاره دارد در عصر ظهور، خداوند متعال قاتلان امام حسین(ع) را زنده می گرداند و حضرت مهدی(عج) از آنان انتقام می گیرد، البته بنابر روایات دیگری در زمان رجعتِ امام حسین  (ع)، قاتلان آن حضرت(ع)  نیز زنده می شوند و سیدالشهداء(ع) خود از آنان انتقام می گیرد.

البته می توان گفت انتقام امام زمان (عج) از کسانی است که راه و رسم شان یزیدی است و از کار یزید و بنی امیه راضی هستند و در برخی روایات نیز گفته آمده آن حضرت انتقام گیرنده خون تمامی امامان علیهم السلام و مظلومان است.


منبع:خبرگزاری شبستان
 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی