|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

تبرک
از نظر تاریخی ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر(ص) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر می داشتند و روایاتی هم وارد شده که تربت مدینه شفای هر دردی است و امان از جذام و صداع.


یکی از مسائلی که فرقه ضاله وهابیت با آنها انگشت اتهام به سوی شیعه گرفته و می کوشد حقانیت تشیع و شیعه را با آن زیرسوال ببرد، آموزه ها و اعتقاداتی همچون تبرک هنگام زیارت قبور پیامبر(ص)، اهل بیت علیهم السلام و صلحا و اولیاء است.

در این میان نگاه علمای مذاهب اهل سنت به این مسئله خود بهترین پاسخ به این شبهه وهابیت است تا ثابت کند تبرک جستن به قبور اولیای الهی بدعتی شیعی نیست.

در ذیل نظر برخی علما در پاسخ به سوال: «آیا علمای مذاهب چهارگانه، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر (ص) و یا قبور صالحین، نظر مثبت دارند؟» مرور می شود:

پاسخ:

آری ، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله و رملی شافعی و محب الدین طبری و ابو الصیف یمانی - یکی از علمای بزرگ مکه و زرقانی مالکی و عزامی شافعی و دیگران نقل شده است، که تفصیل آن به این شرح است:

1- عبداللّه، فرزند احمد بن حنبل می گوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسول اللّه(ص) و تبرّک با مس آن و بوسیدن و یا مس و متبرّک شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب، چه حکمی دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشکالی ندارد. (الجامع فی العلل و معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414)

2- رملی شافعی می گوید: تبرّک به قبر پیامبر (ص) و یا عالم و یا اولیا جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادی ندارد.(کنز المطالب، ص219)

3- محب الدین طبری شافعی گوید: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روی آن جایز است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است. (اسنی المطالب، ج1 ، ص331).

4- از نظر تاریخی ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر(ص) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر می داشتند و روایاتی هم وارد شده که تربت مدینه شفای هر دردی است و امان از جذام و صداع.

از جمله زرکشی می گوید: تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن برای معالجه صداع است. (وفاء الوفا، ج1 ، ص69).

ابوسلمه از پیامبر(ص) نقل می کند: «غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام».
ابن اثیر جزری از پیامبر (ص) نقل کرده: «وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ؛ سوگند به کسی که جان من در دست اوست، غبارِ خاک مدینه شفای از هر دردی است.»
«سمهودی می نویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر ( ص ) برمی داشتند.» (وفاء الوفا، ج1 ، ص544)

*نجم الدین مروجی طبسی، گروه پاسخ به شبهات مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)


منبع: خبرگزاری شبستان

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: يكشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی