|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

خشونت داعش
ریشه خشونت در اصل اعدام نیست، بلکه ریشه خشونت آنجا است که قاضی داعشی بدون علم حکم می‌دهد، به خاطر اینکه بحث فقهی مطرح است و این را از عالم دینی گرفتند و به یک جوانی که ۵ حکم شرعی و ۴ تا قانون خوانده است، داده‌اند تا حکم صادر کند.


اگر روزنامه‌­های اروپایی یا بی‌­بی‌­سی را از اول انقلاب رصد کنید، متوجه می‌شوید، اول انقلاب می‌گفتیم شراب­خوار را حد می­‌زنیم، در حالی که زمان شاه، خود شاه شراب می­‌خورده، به کسی هم حد شراب نمی‌­زدند، از نگاه آن‌ها حال، شخصی یک مقدار شراب خورده است، آیا او را جلوی انظار عومی شلاق می‌­زنند؟ با خود می‌گوید این خشونت است! یا دست سارق را قطع می‌کردند، حال اگر شما تصویر لحظه قطع دست سارق را نشان دهید، به ظاهر این اوج خشونت است.

جریان داعش می‌­آید می­‌گوید من می­‌خواهم دست سارق را قطع کنم- متأسفانه حتی در رسانه‌­های داخلی خودمان این را جزو خشونت­‌های داعش می‌­آوریم- البته جزو خشونت­‌های داعش است، اما نه به این دلیل جایی که قاضی است و حق قضاوت ندارد، چرا که قاضی شرایطی دارد، قاضی باید فقیه باشد- اینها که اصل تقلید از عالم را قبول ندارند- پس می­بینیم کسی که قاضی یک ایالت شده و  یک جوان ۲۲، ۲۳ ساله‌ایی که چهار کتاب خوانده و فقیه نیست، ممکن است بی­‌جهت فتوا به قطع دست بدهد یا مواد مخدر را ملحق به شراب احساس کند و بگوید هر کس مواد مخدر مصرف کرد او را هم باید حد شراب­‌خوری زد یا سیگار را هم ملحق کند! در واقع آن مجازات خشونت است، این تندوری است.

باید توجه داشت شرایط اثبات این حکم خیلی سخت است و به این راحتی نیست، چون فقیه بالای سر آن موضوع است اجازه نمی‌­دهد به صرف یک اتهامی زود اعمال نظر کند، در حالی که داعش می­‌گوید: ما طول دادرسی را کم کردیم و اجازه اعتراض هم نمی‌دهد.

به نظر بنده ریشه خشونت در اصل اعدام نیست، بلکه ریشه خشونت آنجا است که قاضی داعشی بدون علم حکم می‌دهد، به خاطر اینکه بحث فقهی مطرح است و این را از عالم دینی گرفتند و به یک جوانی که ۵ حکم شرعی و ۴ تا قانون خوانده است، داده‌اند تا حکم صادر کند و چون می­خواهند دادرسی را کوتاه کنند، دیگر تجدیدنظر ندارد، بنابراین احتمال ضریب خطا بسیار بالا می­‌رود.

باید خشونت داعش را دو بخش بدانیم؛ بخشی ذاتی تفکر اوست و بخشی ناشی از اشتباه نیروی انسانی. بله! خشونت نسبت به کسانی که آن‌ها را تکفیر می‌کردند،‌ داشتند، آن‌ها را متهم می‌کردند به اینکه کافر، دشمن عدالت‌ و ظالم هستند، برای همین بعضی اوقات مقابله به مثل می­‌کردند، مثلاً خلبانی که آتش زدند، می­‌گویند این خلبان موشک زده و بچه­‌ها ما را سوزانده، قرآن می­‌گوید قوت کسب کنید، نیروهایتان را تجهیز کنید، تجهیزات­تان را اضافه کنید، با آنها دشمنان خدا را بترسانید، حالا  این خلبان را گرفتیم، او بارها ما را سوزانده و اگر با شدت با او برخورد کنیم، عبرت سایرین می‌­شود و خلبان دیگری جرأت چنین کاری نمی­‌کند، پس او را سوزاندند، البته در خیلی موارد خشونت‌­هایی بوده که شاید مورد تأیید فرمانده‌شان نبوده است.


اشکال بزرگ این است که اینها فقیه نیستند، این نوع برداشت‌هایی که از آیات دارند مطابق اصل دین است، یک جوانی آیات را کنار هم گذاشته است، حال اگر این استدلال او را به یک عالم نشان دهید، به این نوع استدلال می­‌خندد، اما چون مخاطبا­نش از جنس خودش هستند و اگر او ۲ جلد کتاب خوانده باشد، مخاطبان او هم همین دو جلد کتاب را نخوانده‌اند، پس هر چه او بگوید، آنها هم می­‌پذیرند.


منبع:
سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حامد کاشانی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: شنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی