|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

در منابع و کتاب‌های کلام اسلامی؛ یکی از مباحث نبوّت، گفت‌وگو در مورد «نبوت عامه» و «نبوت خاصه» است که در ذیل به تعریف و تفاوت میان آنها اشاره می‌شود.
الف. نبوّت عامّه‏
با قطع نظر از نبوت یک یا چند پیامبر، اصل و اساس لزوم ارسال پیامبران، نزول وحى، و این‌که هر پیامبرى باید معجزه‌اى داشته باشد و هر موضوع کلی که ارتباط با تمام پیامبران دارد، در «نبوت عامه» مورد بررسی قرار می‌گیرد.[1]  به عبارت دیگر، گفت‌وگو در مورد «نبوت عامه»، پیش نیاز مسائل مرتبط با «نبوت خاصه» است.
ب. نبوّت خاصّه‏
در «نبوت خاصه» در مورد پیامبری یک نبی و رسول، سخن به میان می‌آید. برای نمونه؛ در مورد پیامبری حضرت محمد(ص) که آخرین پیامبر و کتاب او آخرین کتاب‌ها و رسالت او آخرین رسالت‌ها است و قرآن معجزه جاویدان او تا روز قیامت است و هیچ‌کس توان مبارزه با آن‌را ندارد، به طور جداگانه بحث می‌شود.[2]
با توجه به آنچه گفته شد؛ «نبوت عامه» و «نبوت خاصه» تفاوت‌هایی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1. «نبوت عامه»، از طریق برهان عقلی ثابت می‌شود؛[3] اما راه‌های شناخت «نبوت خاصه» متفاوت است، به عنوان نمونه، اندیشمندان دینی، پیامبری حضرت محمد(ص) را از چند راه اثبات می‌کنند:
1-1. معجزه جاوید آن‌حضرت؛ یعنی قرآن کریم که ملت‌ها را برای اثبات حقانیت خود به مبارزه‌طلبی دعوت کرده است.[4] آن‌جا که فرمود: «مثل قرآن بیاورید»،[5] در مرحله بعد می‌فرماید: «اگر می‌توانید ده سوره همانند قرآن»،[6] سپس «یک سوره»[7] و بالأخره فرمود: «یک جمله مثل قرآن»[8] بیاورید که در هر چهار مرحله شکست خوردند و نتوانستند مانند آن‌را بیاورند.
2-1. بشارت پیامبران قبلی؛[9] قرآن در این زمینه می‌فرماید: «و به یاد آورید هنگامى را که عیسى بن مریم گفت: "اى بنی‌اسرائیل! من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالی‌که تصدیق کننده توراتى می‌باشم که قبل از من فرستاده شده، و بشارت‌دهنده به پیامبرى که بعد از من می‌آید و نام او احمد است».[10]
2. برخی از سرفصل‌هایی که در «نبوت عامه» مطرح می‌شود، عبارت است از: بحث از لزوم یا سزاوار بودن مبعوث شدن پیامبران برای هدایت و ارشاد انسان، شناخت پیامبران راستگو از مدعیان دروغین پیامبری، ادله لزوم بعثت، و ... .[11] اما در نبوت خاصه پیامبری؛ مانند رسول اکرم(ص)؛ مباحثی نظیر خاتمیت، جهان‌گیر بودن دعوت، جاوید بودن معجزه آن‌حضرت؛ یعنی قرآن،[12] مطرح می‌شود.
 

[1]. ر. ک: مطهرى، مرتضی، مجموعه آثار، ج‏ 4، ص 447، تهران، صدرا.
[2]. همان، ص 447 – 448.
[3]. نک: حسینی لواسانى‏، سید حسن، نور الافهام فی علم الکلام‏، ج ‏1، ص 304، قم، مؤسسة النشر الاسلامی‏، چاپ اول، 1425ق.
[4]. سبحانى، جعفر، رسائل و مقالات‏، ج ‏1، ص 41 - 42،  قم، مؤسسة الامام الصادق(ع)‏، چاپ دوم، 1425ق‏.
[5]. اسراء، 88.
[6]. هود، 13.
[7]. بقره، 23.
[8]. طور، 34.
[9]. رسائل و مقالات، ج ‏1، ص 42.
[10]. صف، 6.
[11]. نک: سبحانى‏، جعفر، الالهیات‏ على هدى الکتاب و السنة و العقل‏، ج 3، ص 22، قم، المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة، چاپ سوم، 1412ق‏؛ همو، المحاضرات فى الالهیات‏، تلخیص: ربانى گلپایگانى‏، على، ص 245، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ یازدهم، 1428ق.
[12]. الإلهیات على هدى الکتاب و السنة و العقل، ج ‏3، ص 219؛ رسائل و مقالات، ج‏ 1، ص 41.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: سه شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی