|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
archiveبایگانی
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات
عناد وهابیت

در مورد نامگذاری فرزندان به عبد الحسین و ... باید گفت که وهابیت معنای عبد را نفهمیده اند و به علت تفسیر اشتباه از این کلمه به عبادت و پرستش (در نامهایی مثل عبدالحسین)، حکم به حرمت چنین نامگذاری کرده اند .

در واقع عبادت دو معنی دارد :
1- پرستش که جز برای خداوند صلاحیت ندارد .
اطاعت : که مقصود از عبد الحسین و عبد النبی و ... همین معنی است .
در قرآن کریم آمده است :
وأنکحوا الأیامی منکم والصالحین من عبادکم وإمائکم (سوره نور آیه 32)
بی همسران خود را و غلامان و کنیزان درستکارتان را همسر دهید .
خداوند متعال در این آیه کلمه عبد را در مورد بندگان به کار برده است و علت آن این است که این بنده باید از مولایش اطاعت کند . یعنی همان معنای دوم ؛ بنا بر این اگر کسی خود را عبد النبی یا عبد الحسین و... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامی اسلام و اهل بیت او علیهم السلام باشد ، عمل وی مخالف دستورات دین نخواهد بود .

در صورتی نامگذاری به عبدالکعبه یا عبد الدار یا عبد العلی یا عبدالحسن یا عبد النبی ، حرام است که موجب توهم شرک باشد؛ اما نظر درست آن است که این چنین نامگذاری جایز می باشد ، بویژه اگر هدف ازاین نامگذاری انتساب صاحب نام به افراد یاد شده باشد.


در این زمینه علمای اهل سنت نیز فتوا به حلیت داده اند . از آن جمله می توان به فتاوای زیر اشاره نمود :
1- وکذا عبد الکعبة أو الدار أو علی أو الحسن لإیهام التشریک ومثله عبد النبی علی ما قاله الأکثرون والأوجه جوازه لا سیما عند إرادة النسبة له صلی الله علیه وسلم (نهایة المحتاج للشافعی الصغیر ج 8 ص 148 ط دار الفکر بیروت 1404)
در صورتی نامگذاری به عبدالکعبه یا عبد الدار یا عبد العلی یا عبدالحسن یا عبد النبی ، حرام است که موجب توهم شرک باشد؛ اما نظر درست آن است که این چنین نامگذاری جایز می باشد ، بویژه اگر هدف ازاین نامگذاری انتساب صاحب نام به افراد یاد شده باشد.
2- قوله وکذا عبد النبی أی وکذا یحرم التسمیة بعبد النبی أی لإیهام التشریک أی أن النبی شریک الله فی کونه له عبید وما ذکر من التحریم هو معتمد ابن حجر
أما معتمد الرملی فالجواز وعبارته ومثله عبد النبی علی ما قاله الأکثرون والأوجه جوازه لا سیما عند إرادة النسبة له صلی الله علیه وسلم (إعانة الطالبین للدمیاطی ج2 ص 337 ط دار الفکر بیروت.)
وی که گفته است " عبد النبی" مقصود وی آن است که حرام است نامگذاری به عبد النبی زیرا توهم شرک دارد ؛ یعنی پیغمبر شریک خداست در اینکه مردم عبادت وی را می کنند . و حرام بودن این نامگذاری نظر ابن حجر است . اما نظر رملی جواز است
عبارت وی چنین است که :
ومانند اینهاست عبد النبی طبق نظر اکثر و نظر درست جواز است ، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد .
شبیه همین مطلب در کتاب حواشی الشروانی ج 9 ص 373 ط دار الفکر بیروت و حاشیة الجمل علی شرح المنهج لسلیمان الجمل ج5 ص 266 ط دار الفکر بیروت و... نیز آمده است .  


منبع:
کانال حامد رضا معاونیان

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی