|مؤسسه تخصصی آل یاسین|

emailآخرین رویدادها:  
  • آثـار ماندگـار 6
  • آثـار ماندگـار 5
  • رونمایی از کتاب شهیده ولایت
  • آثـار ماندگــار 4
  • آثـار ماندگــار 3
  • آثـار ماندگــار 2
  • اســوه تاریخ
  • آثـار ماندگـــار 1
adsپیوندها
امام خمینی
امام خامنه ای
random-hadisحدیث تصادفی
سخنی از بهشت
adsاعلانـات

لقاح مصنوعی بعد از وفات شوهر

بازدید : ۶۲۷ بار
دسته بندی : استفتاءات ,

حضرت آیت الله حاج سیدمحمد موسوی(دامت توفیقاته)

با سلام

سئوال:

اگر نطفه از شوهر زنی گرفته شود و بعد از وفات او با تخمک همسرش لقاح شده و سپس به رحم او منتقل شود:

اولا: آیا این عمل شرعا جایز است؟

ثانیا: آیا کودکی که متولّد می شود فرزند آن مرد است و از نظر شرعی به او ملحق می شود؟

ثالثا: آیا فرزندی که به دنیا می آید از صاحب نطفه ارث می برد؟

جواب:

بسمه تعالی

اولا: در صورتی که آن زن ازدواج نکرده و عرفا زوجه متوفّی باشد جایز است.

ثانیا: کودک متولّد شده شرعا فرزند آن مرد است.

ثالثا: فرزند به دنیا آمده از صاحب نطفه ارث نمی برد.

نظر مراجع عظام در این مورد در ادامه مطلب

 آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام عزه العالی)

سوال:

اگر نطفه از شوهر گرفته شود و بعد از وفات او با تخمک همسرش لقاح شده و سپس به رحم او منتقل شود، اولاً آیا این عمل شرعا جایز است؟ ثانیاً آیا کودکی که متولدمی ‏شود فرزند آن مرد است و از نظر شرعی به او ملحق می‏ شود؟ و ثالثاً آیا فرزندی که به دنیا می‏ آید از صاحب نطفه ارث می‏ برد؟

جواب: عمل مذکور فی‏ نفسه اشکال ندارد و کودک به صاحب تخمک و رحم ملحق می‏ شود و الحاق آن به صاحب نطفه هم بعید نیست ولی از او ارث نمی برد.

سوال:

آیا در صورتهای زیر تلقیح زن با نطفه شوهرش که از دنیا رفته، جایز است؟ الف - بعد از وفات شوهر ولی قبل از انقضای عدّه ب - بعد از وفات او و بعد از انقضای عدّه ج - اگر آن زن بعد از فوت شوهرش با مرد دیگری ازدواج نماید، آیا جایز است خود را بانطفه شوهر اولش تلقیح کند؟ و آیا در صورت فوت شوهر دوم، جایز است خود را با نطفه شوهر اولش بارور کند؟

جواب: این عمل فی ‏نفسه اشکال ندارد و فرقی نمی کند که قبل از انقضای عدّه باشد یا بعد از آن و همچنین فرقی نیست بین اینکه ازدواج کرده باشد یاخیر، و در صورت ازدواج هم فرقی نمی‏ کند که لقاح با نطفه شوهر اولش بعد از وفات شوهر دومش باشد یا در حال حیات او، ولی اگر شوهر دوم او زنده باشد باید این کار با اجازه و اذن او صورت بگیرد.


  آیت الله العظمی مکارم (دام عزه العالی)

سؤال:

منى مرد تا 72 ساعت بعد از مرگ از نظر علمى داراى حیات کامل است. اگر زوجه درخواست تلقیح مصنوعى از شوهر متوفاى خود بکند آیا اطبا مجاز به این کار هستند و حکم ولد چیست؟ لازم به ذکر است که این عمل بعضاً در خارج اعمال مى گردد و عمدتاً در مواردى است که زوجه از زوج فرزندى نداشته باشد و در همان اوایل ازدواج به هر دلیلى زوج متوفى گردد.

جواب:اشکال دارد.

سوال:

اسپرم زوج با رضایت او و به طریق اصول پزشکى گرفته شده تا به زوجه او تلقیح شود، امّا قبل از این کار از دنیا رفته است.و پس از فوت شوهر تلقیح صورت گرفته، و فرزند به دنیا آمده است. آیا فرزند مذکور فرزند مشروع همان زوج است و از او ارث مى برد؟
جواب: این کار مجاز نبوده است; ولى چنانچه نمى دانستند فرزند مزبور حلال زاده است و احکام محرمیّت را دارد و از مادرش ارث مى برد، ولى از پدر ارث نمى برد.


  آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی(دام عزه العالی)

سوال:

نطفه مرد از نظر علمى تا 72 ساعت پس از مرگ داراى حیات کامل است. اگر زوجه درخواست تلقیح مصنوعى از شوهر متوفّاى خود داشته باشد، آیا اطبّا مجاز به این کار هستند؟ اسپرم زوج با رضایت او و به طریق اصول پزشکى گرفته شده تا به زوجه او تلقیح شود، امّا قبل از این کار از دنیا رفته است.و پس از فوت شوهر تلقیح صورت گرفته، و فرزند به دنیا آمده است. آیا این عمل جایز است؟ آیا حکم مساله در صور زیر تفاوت می کند؟ 1-بعداز وفات شوهر وقبل از انقضاى عده.2-بعداز وفات شوهر وبعد از انقضاى عده. 3-بعداز وفات شوهر وبعد از ازدواج صاحب تخمک با مرد دیگرى واستفاده از اسپرم شوهر متوفاى خود .

جواب:

در صورتیکه ملازم با ارتکاب حرام دیگری نباشد فی نفسه جایز است علی الاظهر، ج1و2و3- در همه حالات جایز است اما احوط ترک است.


  آیت الله سید محمد صادق روحانی(دام عزه العالی)

سوال:

نطفه مرد از نظر علمى تا 72 ساعت پس از مرگ داراى حیات کامل است. اگر زوجه درخواست تلقیح مصنوعى از شوهر متوفّاى خود را داشته باشد، آیا پزشکان مجاز به انجام این کار هستند؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ نطفه چون مالیت دارد بنابراین قیمت آن بین ورثه تقسیم می شود و گرفتن نطفه هم از میت و تزریق به زوجه اشکال ندارد.

سوال

الف)وقتی زوجین نابارور جهت درمان و بچه دار شدن به مراکز ناباروری مراجعه می‌ کنند، مراکز فوق جهت افزایش ضریب حاملگی بیش از یک تخمک از زن می ‌گیرند و در نهایت پس از لقاح در آزمایشگاه تعداد زیادی نطفه تشکیل شده و یکی را به رحم مادر منتقل می ‌کنند و نطفه‌ های اضافی تشکیل شده در محیط آزمایشگاه را به صورت منجمد نگهداری می ‌کنند. اگر زوجین پس از انتقال نطفه که منجر به بارداری و یا عدم بارداری شده بخواهند مجددا از همان روش و از همان نطفه‌ های منجمد شده خود جهت بارداری استفاده کنند ولی در این میان مرد فوت کند تکلیف چیست؟ آیا زن می ‌تواند قبل و یا پس از سپری شدن عده وفات از نطفه شوهر خود استفاده کند؟

ب)در صورت فوت زن آیا مرد مجاز است در یک رحم جایگزین (رحم اجاره ای) و یا رحم همسر دیگری که اختیار کرده نطفه زوجه متوفی خود را قرار دهد؟

ج)اگر پس از مرگ یکی از زوجین چند نطفه منجمد شده وجود داشته باشد آیا باید تا زمانی که مادر اراده بارداری مجدد کند حصه هر یک از آن‌ ها محفوظ بماند؟ آیا اذن یکی از زوجین برای استفاده از نطفه های باقی مانده کافی است و یا حتما باید اذن هر دو وجود داشته باشد و آیا اصولا این امر تولید مفسده می کند یا نه؟

جواب:

باسمه جلت اسمائه؛ الف) استفاده از نطفه با تزریق در حالت وجود عده هیچ اشکالی ندارد.

ب) بله می تواند.

ج)نطفه که از پدر و مادر گرفته می شود در حین خروج از محل نطفه مالیت ندارد و بعد از تصرفات در آن مالیت پیدا می کند حال عدم حضور یکی از صاحبان نطفه مضر به استفاده از نطفه نیست.


  آیت الله العظمی مظاهری(دام عزه العالی)

سوال:

با توجه به اینکه امروزه امکان انجام لقاح مصنوعی (باروری اسپرم و تخمک)برای زن و شوهر و نگهداری سلول جنین به مدت نسبتاً طولانی وجود دارد، اگر مرد فوت کند آیا زن اجازه دارد از سلول بارور شده در زمان حیات همسر سابقش جهت باروری خود استفاده کند؟

جواب:

با اجازۀ قبلی همسر و یابا اجازۀفعلی ولیّ او، اشکال ندارد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • تاریخ نشر: سه شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی